04 September 2008

Artists' artist Diederik Gerlach





Diederik Gerlach – paintings

6 september t/m 5 oktober 2008

In his latest paintings Dutch artist Diederik Gerlach (1956) uses photographs of long forgotten female movie stars. In his characteristic palette of mixed and subdued colours, he bends these pictures to his will. The frequently theatrical background of the studio in which the original photo was set for instance is replaced by a peculiar Alpine mountain scenery. Next to and partly on top of this primary representation he paints smaller pictures of interiors or landscapes, as if you were looking at a table on which various photographs are displayed. In this complex new image nostalgia has made room for a quaint and sometimes uncomfortable reality, where the observer will have to find correlations between the various representations.

In the exhibition smaller paintings on panel of old-fashioned holiday resorts in Tirol are also shown. To the left or right a textile pattern has each time been painted into the image. These abstract wings intensify the representation of a tennis court or an open-air swimming pool and raise them above the anecdotal.

The exhibition will be accompanied by a publication on Diederik Gerlach’s work with texts by Egbert van Faassen and Philip Peters.

Diederik Gerlach lives in The Hague and Berlin

Opening Saturday 6 September om 16.00 hours by Frank Van den Broeck,
by Galerie Maurits van de Laar.
last day 5 October from 15.00 uur with the presence of the artist.

vrijdag 12 september HOOGTIJ #14 van 19.00 tot 23.00 uur. zie www.hoogtij.net
Photo's of some works.
Text in Dutch.
Also Geschiedenis.nl

2 comments:

  1. Diederik Gerlach (1956) gebruikt in zijn nieuwste schilderijen foto’s van filmsterren uit de jaren dertig, of ouderwetse vakantie-oorden. In zijn karakteristieke palet van gemengde en gedempte kleuren worden ze naast en boven elkaar gezet, alsof je op een tafel kijkt waarop verschillende foto’s zijn uitgestald. Zo ontstaat een dubbelzinnige, compliceerde ruimte in het schilderij, waarin de toeschouwer de onderlinge voorstellingen met elkaar moet verbinden.

    Gerlach zet de foto’s van vrouwelijke filmsterren naar zijn eigen hand, door de vaak theatrale achtergrond van de fotostudio te vervangen door bijvoorbeeld een eigenaardig alpenlandschap. Naast en gedeeltelijk op deze hoofdvoorstelling legt hij afbeeldingen van interieurs of landschappen, die de kunstenaar uit zijn eigen herinnering opdiept. Bestaand beeldmateriaal wordt dus aangepast en gecombineerd met voorstellingen uit de eigen herinnering. Zo ontstaat een nieuw beeld waarin nostalgie plaats maakt voor een nieuwe, ongerijmde en soms wat ongemakkelijke werkelijkheid, waarin de toeschouwer zijn weg moet zoeken.

    Naast deze grotere schilderijen is er een serie kleine paneeltjes van ouderwetse vakantie oorden in Tirol, waar steeds links of rechts een textielpatroon in het beeld is geschilderd.
    Deze abstracte coulissestukken geven de afbeelding van een tennisbaan of openlucht zwembad extra scherpte en tillen ze boven het anekdotische uit.

    Bij de expositie verschijnt in de reeks Haags Palet een publicatie over Diederik Gerlach’s werk met teksten van Egbert van Faassen en Philip Peters.

    ReplyDelete
  2. Anonymous10/08/2008

    Hallo Marisa,

    Ik ontdekte net je blog The Hague Art Page, goed initiatief, ik ben al een tijd aan het kijken hoe ik de expats in Den Haag kan bereiken voor de galerie.
    Ik vond je blog vanaf www.geschiedenis.nl waar Egbert van Faassen een item heeft geschreven over de publicatie over Diederik. Ik stuur je hierbij de engelse versie van het persbericht, mocht je die willen gebruiken, de expo loopt nog tot en met 5 oktober dus nog een week.

    hartelijke groet,
    Maurits

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.